הליגה להגנה יהודית

הליגה להגנה יהודית

       בשנת 1968, בעקבות עליה חדה במספר התקיפות האנטישמיות בארה"ב, בעיקר מקרב אוכלוסיית השחורים, הקים הרב מאיר כהנא את הליגה להגנה יהודית. הארגון שימש תחילה כתשובה לתוקפנות האנטישמית אשר כללה שריפת בתי כנסת וחנויות של יהודים, הכאת יהודים ברחוב, הטלת אימה על האוכלוסיה היהודית והפעלת לחץ על מוסדות ציבוריים בכדי שאלו יפטרו עובדים יהודים – מורים, רופאים, פקידי ממשל ועוד – לטובת שחורים ושאר בני מיעוטים, אשר ראו עצמם כ"מקופחים". בניגוד לתדמית היהודית ה"מסורתית" של פחדנות ומוג לבב, הליגה להגנה יהודית הציגה חזות שונה בתכלית – יהודי לוחם, המוכן להגן על עצמו ועל זכויותיו, ואף להשיב מנה אחת אפיים לתוקפיו.

            עד מהרה הפך הארגון החדש, בהיותו שונה בתכלית מכל שאר הארגונים היהודים ה"מכובדים", למפורסם בקנה מידה עולמי ולפופולרי בקרב יהודים רבים – בעיקר צעירים החדורים רוח מהפכנית שנמאס להם מהחדלון של הוריהם, וכן בקרב ניצולי שואה, אשר לא היו מעונינים בשואה שנייה. על אף שהקמתו של הארגון באה על הרקע הנ"ל של מלחמה באנטישמיות בארה"ב, בתוך זמן קצר החל לעסוק בענינים נוספים. הרב כהנא ראה את מצוקת יהודי ברה"מ אל מול אפס המעש של העולם היהודי בנידון והחל בגל פעולות כנגד דיפלומטים ושאר נציגים סובייטיים – הפגנות – גם אלימות, משמרות מחאה, צעדות, הטרדות יומיומיות, והיו אף כל מיני פיצוצים במשרדים סובייטיים. כל אלו הביאו את המעצמות לשבר ביחסים, כשמטרתה המוצהרת של הליגה להגנה יהודית היא להבהיר לרוסים שאם אינם רוצים בקרע מוחלט עם ארה"ב (והרוסים מסיבותיהם שלהם מאד לא היו מעונינים בכך) – עליהם לשלם במחיר של שחרור יהודים מהכלא הגדול בעולם. הרוסים, בחריקת שיניים, הבינו עד מהרה כי קבוצה קטנה של יהודים אמריקאים צעירים בעלי מסירות נפש יכולה להכריח אותם – אימפריה אדירה החולשת על חצי עולם – להכנע לתכתיביה ולשחרר יהודים. בתוך שנתיים של פעילות של הליגה להגנה יהודית, עלה מספר היהודים המורשים לצאת מתחומה של ברה"מ באופן דרמטי מכ-3,000 לשנה לכ-45,000.

            פרט לכך, עסקה הליגה בעידוד העליה לישראל ובקריאה נואשת ליהודי ארה"ב לעלות בעליית חרום לפני שמה שקרה באירופה יקרה גם שם. מעל הכל שם לו הרב כהנא למטרה להעניק זהות יהודית וגאווה באותה זהות לנוער היהודי אשר נושל ממנה בידי הוריו ומחנכיו מה"זרמים" הכופרים במעמד הר סיני - הרפורמים והקונסרבטיבים. הוא הלך מקמפוס לקמפוס ומבית כנסת אחד למשנהו ואלפים ורבבות שתו בצמא את דבריו, אשר השפיעו על רבים מהם, המנהלים בעקבות כך אורח חיים של שמירת מצוות עד היום, כשחלקם הגדול עושה זאת כאן בארץ-ישראל רק בזכות הרב כהנא.

            הליגה עסקה בנושאים נוספים – כך לדוגמא היא נלחמה בקבוצות ניאו-נאציות לבנות ובפעילים פרו-ערבים בארה"ב. דווקא העובדה שהרב כהנא שימש דוגמא אישית ועלה לארץ היא שגרמה בסופו של דבר לירידת קרנה של הליגה, באין מנהיג בשיעור קומה המתקרב לשלו כדי למלא את מקומו (זאת מלבד מאסרים של חברים בכירים ועוד הטרדות של ה-FBI, אשר נעזר בארגוני הממסד היהודי, אשר מרוב התבוללותם לא חששו למסור את אחיהם היהודים ולהסגירם לשלטונות הגויים). הוא הקפיד להגיע לארה"ב ולנסות לנהל את הארגון, אך הקושי האובייקטיבי לצד הטרדת השלטונות, כגון אותה פעם בה דרכונו הוחרם למשך כשנתיים – עשו את שלהם, והליגה לא חזרה למה שהיתה. מכל מקום, אותם אלו שזכו להיות חלק מאותה מהפכה לא ישכחו זאת לעולם, והיא הטביעה את חותמה עליהם ועל זרעם לנצח.